lukawillemsen.reismee.nl

Holiday season

Goede dag beste lezenaar en welkom bij alweer de derde blog.

Zoals de meeste mensen weten is Amerika het land van de feestdagen, met halloween, thanksgiving, christmas en nog veel meer feestdagen. En nu ik in Amerika ben kan ik het allemaal meemaken, alle tradities en alles wat er bij komt kijken.


De eerste "holiday" is halloween. Halloween is een feestdag in Amerika waar mensen zich verkleden als spoken of geesten, en tegenwoordig zichzelf gewoon verkleden. En dan langs de deuren gaan om te vragen om snoep. Maar elke feestdag begint in voorbereiding , zo ook halloween. Maar eerste halloween ervaring was "pumpkin carving" waar je de inhoud van een pompoen eruit haalt en vervolgens een gezicht figuur in maakt en een kaarsje in zet. En zo hadden we allemaal een pompoen gemaakt en ze buiten neergezet.
Ook is het voor elke buurt een wedstrijd wie de mooiste versiering heeft, zo hebben sommige huizen in de buurt een heel spokenhuis nagemaakt, niks is te gek. Zelf hadden wij een spinnenweb huis, met spinnen en skeleten overal verstopt. Helaas kon ik mijn eerste halloween niet echt bij wonen omdat ik helaas ziek was maar had nog steeds pret om snoep te geven aan kleine kinderen die verkleed waren als hun favoriete disney prinses of superheld.

Maar tussen alle feestdagen gebeurde helaas ook wat minder leuks, het American Football season was afgelopen. Alhoewel ik de sport aan het begin niet begreep heb ik het wel langzaam te gaan waarderen. Zelf had ik af en toe moeite met de sport, vooral aan het begin, de frustratie van het niet begrijpen of goed zijn, maar langzaam begon ik er steeds beter in te worden, en als een defensive end was ik nog best goed geworden ook.

Na het football seizoen doen de Amerikanen wat wat wij niet doen, off season. Het idee van off season is sterker en fitter worden dan je was tijdens het football seizoen. Zo gaan we tijdens het lesuur dat we normaal football training zouden hebben naar de sportschool en zodra school is afgelopen gaan we weer naar de sportschool voor fitness, en wat ik vooral goed vind is dat ze alles bijhouden, van je lengte en gewicht tot aan je squad max en bench max. Ook zorgen ze ervoor dat je conditie tip top in orde is voordat het seizoen weer begint. Waar in tegenstelling in Nederland zodra het seizoen voorbij is de fitheid van iedereen een stuk minder wordt, tenzij hij of zij er zelf aan werkt.

En dan komen de familie feestdagen: thanksgiving. In heel het land vliegen of rijden familie leden naar elkaar toe om met elkaar samen te zijn tijdens thanksgiving: de feestdag van familie en kalkoen. Maar wat ik deed met thanksgiving zal ik niet snel vergeten. We reden van Texas naar Montana, een rit van bijna 24 uur. We reden door meerdere zaten, zoals New Mexico, Colorado en Wyoming. Na een lange rit kwamen we aan bij opa en oma om 4 uur ochtends. Iedereen was helemaal kapot dus gingen we allemaal naar bed en de dag erna namen we een lange wandeltocht door de heuvels en daarna gingen we uiteten met de hele familie, neven, nichten, ooms en tantes. De dag daarna was het donderdag, thanksgiving dag. We gingen rond de middag naar familie en zaten al om 1 uur 's middags kalkoen te eten, het was meer een thanksgiving lunch dan een thanksgiving diner, later die avond gingen we de andere kant van de familie ontmoeten, wiens voorouders uit Nederland komen, Friesland. Maar allemaal helaas geen woord Nederlands verstaan. Dan de laatste dag van thanksgiving break, liepen we langs de Yellowstone river en toen we dan eindelijk terug kwamen waren we allemaal zo moe dat we amper nog wat konden doen. Dan de zaterdag dat we zouden gaan vertrekken voor onze 24 uur lange autorit terug naar Texas waren alle wegen in Wyoming gesloten vanwege de blizzard (sneeuwstorm). We moesten ons vetrek uitstellen tot de wegen weer beschikbaar waren. Maar van die tijd maakte me mooi gebruik.We hebben de hele dag in de sneeuw gespeeld. We maakte een schans waar we van af gingen sleeën, en we opa had een quad waar de slees aan vast maakte en de heuvels mee in gingen, het was een zeer vermoeiende dag.

De feestdagen zijn nog maar net begonnen maar ik kijk al uit naar kerstmis en al de andere feestdagen die ze hier hebben. Alhoewel ze heel leuk zijn mis ik vooral me vrienden en familie meer en meer.
Bedankt voor het lezen en ik zie jullie weer over 3 maanden ;)

Reacties

Reacties

GAbrie

Weer een mooi en leerzaam verhaal Luka. Dank je wel. Hoezo over 3 maanden?

Tessa

3 maanden??? We willen volgende week al een nieuw verhaal! Wel vet van die sneeuw, heb je ook een Olaf gemaakt? (Van Frozen). Succes met de terugreis en wij missen je ook met kerst hoor drolliee

Daddy

Fijn weer over je belevenissen te lezen. Je verhalen passen mooi bij de foto's. Al flink in winterse sferen ook. Hier is het wel koud met nachtvorst maar (nog) geen sneeuw. Gaaf dat je nog wat langer kon blijven. Komen opa en oma met kerst naar Texas? Of wordt het weer zo'n lange rit naar Montana? Doe de familie de groeten en wij missen jou zeker ook. Take care!

Mamsie

Wat leuk om dit te lezen. 2000 km in een keer rijden. Ik moet er niet aan denken!
Thanksgiving: wat een leuke ervaring weer! Xxx

Monica

Ondanks dat je ons toch beetje mist
Ben ik wel blij te lezen dat je wel geweldig tijd hebt daar
Graag wel meer blogs svp

Wilma Groot Wassink

Tjonge , wat een reis voor een familie bezoek.
Heel vermoeiend, maar zo zag jij wel veel van Amerika.
Ook het verhaal van off season is bijzonder, maar wel goed en gezond !
Veel plezier tijdens de komende feestdagen !!

Luc

Pfoe, 24 uur. In Brabant zeggen we dan ‘wanne gek zeg’. Mooi om te lezen hoe je de Amerikaanse hype rondom de feestdagen ervaart/ gaat ervaren. Als Europeaan is dat iets waar ik erg jaloers op ben, geniet er extra van. Dit jaar is het Sinterklaas en kerst zonder jou, zal even wennen zijn en ook een gemis. Gelukkig komen er nog genoeg! Veel geluk daar!??

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!