lukawillemsen.reismee.nl

Opmerkelijke verschillen op school

Ja ik hoor je al denken, 2 blogs binnen een week, Luka zal vast ziek zijn. Maar beste mensen, ik heb goed nieuws. Dat ben ik niet want hier is gewoon weer een splinter nieuwe blog.

Dit keer zal ik de grote verschillen gaan benoemen die ik heb opgemerkt, die te maken hebben met school.

1. Het eerste wat me echt opviel toen ik me eerste dag school had was het nationalisme. Zoals de meeste mensen weten is de verenigde staten zeer trots op zich zelf als land, en dat leren ze zich zelf al van jongs af aan. Zo is er elke ochtend tijdens het tweede les uur 5 minuten toegewijd aan het eren van de vlag. Zo staat iedereen op, hand op t hart, lichaam richting de flag, en zeggen ze iets in de zin van "I pledge my allegiance to the flag blablabla". Ja eerlijk gezegd doe ik t niet maar ik sta wel op want ik respecteer t wel. Alhoewel ik dit nooit heb gedaan richting onze vlag van Nederland vind ik het wel wat opmerkelijks en typisch Amerikaans.

2. Een ander iets wat me opviel is sport. Zodra ik landen had ik binnen 2 dagen al me eerste football training want dat moet ook. In Nederland is school puur voor academische doeleinden en ga je naar school alleen voor school. Maar in Amerika is dat anders. Zo heb je een lesuur toegewijd aan de sport die je doet, elke dag... Maar dat is nog niet alles, na school heb je voor de sport die je doet nog een keer training, elke dag. Maar ik moet wel zeggen, een mooi ding komt hier uit, en dat is het gevoel voor gemeenschap. Zo komen veel studenten naar de wedstrijden kijken en steunt iedereen elkaar wel. Zo heb ik bij mijn voetbal wedstrijden zelden me ouders gezien :O.

3. School lunches. Jaja iedereen heeft het wel gezien in de films en series met de Amerikaanse kantines. Waar iedereen een "plate" krijgt met voedsel en dat lekker mag op smikkelen. Maar zo is het dus echt. Op mijn school hebben 3 punten waar je eten kan halen. Punt één is de plek waar je goedkoop voedsel kan krijgen en niet altijd even smakelijk is. Punt twee is de plek waar je meer deluxe goedkoop voedsel kan halen, zo is er elke dag wat anders, zoals pasta of pizza. Maar het is elke week wel hetzelfde. En dan punt 3 waar alle luxe broodjes, hamburgers, pizza's, loempia's en nog meer luxe meuk wordt verkocht. Het is best prima, alleen wel het duurst.

4. In Nederland heb je op de meeste scholen elke dag een ander rooster met andere lesuren. Zo heb je ongeveer van elk van 3 tot 4 uur per week les en is het elke dag op een ander moment. Maar in Amerika heb je elke dag, elk uur, hetzelfde rooster. Zo heb ik in de ochtend Engels; daarna US Goverment (wat meer een Amerikaanse geschiedenis klas aan het worden is) daarna koken, wat ik heb gekozen voor het gratis eten; daarna Agriculture: Wildlife & Fisheries, waar ik alles leer over hoe ik een goeie redneck moet zijn; dan football training, waar we nu allemaal fitness doen; dan Engineering, waar ik alles leer over hoe iets in elkaar zit; dan wiskunde, wat nogal makkelijk is; en dan natuurkunde, wat zo leuk is als het klinkt. Maar dit blijft voor het hele semester (van begin van het jaar tot kerst vakantie) hetzelfde. Ook kennen ze tussenuren hier niet.

5. Het eten, en ik weet dit heeft niet heel veel te maken met school maar ik moet het nog steeds benoemen. Overal waar je kijkt heb je een fast food restaurant, en iedereen maakt er gebruik van. Zo gaat bijna iedereen wel 3x per week naar een fast food restaurant, opzich zou ik dat ook willen alleen ik kan op dit moment af en toe geen hamburgers meer zien, en pizza al helemaal. Gezond eten is moeilijk te krijgen maar ook duur.


Dank u zeer voor het lezen van deze blog. Ik hoop dat je wat dingen hebt geleerd en als je nog vragen hebt over mijn ervaring in Amerika je kan ze altijd vragen in de comments

Reacties

Reacties

Mamsie

Weer een blog?? Wat een leuke verrassing! Leuk te lezen hoe anders het daar allemaal is. Dank je voor het schrijven!

Erik van den Berg

Leuk stuk, heb je het naar je zin?
Veel plezier daar zo.

Greetzzzzz Erik

Henk

Goed verhaal.

Gabrie

Wat een verrassing. Zo snel alweer een blog. Heb je al echt nee tegen een hamburger gezegd?

Tessagirl

Ahh leuk! Amerika is wel crazy soms he

Larbo

Lekker bezig drollie!!

Moo

....en wat info, echt land apart!
Op na dr volgende blog ?

Rene'

Leuk te horen hoe het daar is.. Top

Daddy

Herkenbare verhalen. Leuk om te lezen. De American way of life gezien door de ogen van een Nederlandse tiener. Heb je nog contact met andere NL uitwisselings studenten? Blijf vooral schrijven. Groetjes aan de Heidema's.

Luc

Mooi voor je om zo’n contrast mee te maken. Weet je meteen weer hoe nuchter je als Nederlander bent, en hoe niet erg dat is ;) Het chauvinisme van de Amerikanen kan ik stiekem toch wel waarderen. We zouden als Nederlanders zijnde ook wat trotser mogen zijn.

Hetty

Leuk artikel, land van contrasten, wat een ervaring !
Ben benieuwd naar je Kerst ervaring !
Groetjes Hetty

Frederike

Leuk verhaal Luka!

Wilma Groot Wassink

Weer leuk om te lezen, Luka
Een groot verschil met Nederland.
Ben benieuwd hoe je de jaarwisseling gaat vieren!
Wil je daar ook nog iets over schrijven ?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!