lukawillemsen.reismee.nl

De feestdagen

Jaja, ene keer per jaar gaan alle remmen los. Ook hier in Amerika tijdens de feestdagen. Niks is te gek.


Zo zijn ze tijdens Halloween al erg feestelijk bezig. Maar tijdens Kerst zijn ze al helemaal niet te stoppen.


Hoe dichterbij de kerstvakantie komen, hoe langer de schooldagen lijken. Met een nieuwe sport in mijn schema: voetbal ipv football. En waarin we de eerste weken focussen op conditietrainen wordt het allemaal een stuk vermoeiender. Maar dan is het toch bijna zover. De kerstvakantie, Christmas break. In de laatste week van school besloot mijn gastgezin me mee te nemen naar de Christmas parade. Een kerst parade waar elk bedrijf in Abilene zijn schaamteloze marketing campagne kan voortzetten. Zo komt elk bedrijf of wat dan ook aan in een grote pickup truck met soms een trailer erachter met daarop een paar medewerkers of leden en die dan leuk zwaaien naar de mensen aan de kant. Maar ook daar is niks te gek, zo komen de rednecks met een wedstrijd wie de grootste truck heeft. Ook heb je de kerstman in een pick up. En natuurlijk elke fast food keten. Ook zag ik een peuter op een volwassen paard rijden met een cowboyhoed. Het is allemaal wel erg indrukwekkend. Kan niet zeggen dat ik het ooit eerder heb gezien. Maar toen de kerst parade voorbij was, ging het normale leven gewoon weer door en moesten we stressen want ik had een indoor voetbal wedstrijd waar ik oh zo veel zin in had.


Maar tijdens Kerst is het grootste nog wel de decoratie van elke huishouden. Zo moet elk huis de beste kerstverlichting in de buurt hebben. Zo gaat elk gezin all out, en huren ze bedrijven in om de kerstverlichting te doen. Ook zijn er communities die een heel bos decoreren met kerstverlichting. Zo gingen wij naar de christmas trail. Dat is, zeg maar een wandelpad dat je volgt met allemaal kerstverlichting. Het was erg mooi, zo hadden ze verschillende dingen langs het pad zoals een hele grote verlichte kerstboom, gingerbread man en natuurlijk Santa Claus.


Nu de kerstvakantie eenmaal is begonnen vond ik het wel lekker. Eindelijk rust, ja het is nogal vermoeiend. Een hele nieuwe ervaring en daar bovenop nog sport, ja arme ik he… :).


Maar tijdens de kerstdagen bleven we thuis en speelden we veel bordspelletjes, zoals munchies en nog meer. En dan is het eindelijk daarbij, de Kerstochtend. Voor veel kinderen in Amerika de meest naar uitgekeken ochtend, want de kerstman is langs gekomen. Om de kerstboom heen zijn allemaal cadeautjes voor iedereen. Wat mijn gastgezin had gedaan is dat iedereen voor elkaar cadeautjes moet kopen, en dat had iedereen gedaan. Zo had ik een powerbank gekocht voor 2 van de broers en posters, en nog meer natuurlijk maar dat is teveel om op te noemen. Maar ikzelf had kleren gevraagd want niks past meer door al het sporten langzamerhand. En ik kreeg wat snoep en oortjes waar ik erg blij mee was omdat ik mijn oortjes was verloren een week of twee eerder.


Maar na Kerst heb je de ongemakkelijke periode van 27 december tot 31 december wanneer je niet goed meer weet welke dag het is of wat je van de dag moet verwachten. Maar daar had ik geen last van zo had mijn gastgezin mij meegenomen naar opa en oma in Dallas wat erg leuk was. De eerste dag dat we daar aankwamen gingen we naar het beruchte Waffle House, wat erg smakelijk was. En daarna gingen we naar de DIERENTUIN. Mijn favoriete jeugdtrauma's kwamen omhoog en ik vond het geweldig. Apen, olifanten, giraffen en nijlpaarden, ze hadden van alles. En dat is niet het enige wat ik daar heb beleefd, ik heb ook SANTA CLAUS ONTMOET. Mijn grootste en wildste dromen werden werkelijkheid. Elke kerstfilm die ik zag als kind had santa claus in de film, en helaas had ik hem in Nederland nooit had kunnen ontmoeten. Maar mijn droom werd eindelijk werkelijkheid.


De dag na de dierentuin bleven we niet stil zitten want we hadden een drukke dag. Zo moesten we vroeg opstaan want we gingen naar een authentieke Amerikaanse arcade. Met allemaal speelmachines van vroeger en ook moderne, en het beste was, ze maakte hun eigen apple cider, maar helaas vanwege bepaalde wetten was ik niet toegestaan om deel te nemen aan zulke activiteiten, en moest ik het doen met een verkoolde cola. Maar we hebben daar bijna de hele middag doorgebracht want voor de lunch gingen we naar een Mexicaans restaurant, en daarna gingen we naar Dallas Museum of Art. Want nogal een ehh… interessant museum was, met artistieke “kunstwerken”. Later die dag gingen we naar de film, Maleficent, wat een leuke film was.


En toen was de laatste dag al voorbij in Dallas. We gingen onze spullen pakken en gingen weg van opa en oma. Onze eerste stop op onze terugreis was langs de plek waar president John F. Kennedy was doodgeschoten op Dealey plaza. Het was erg indrukwekkend met erg veel toeristen natuurlijk, maar erg indrukwekkend. En toen waren we weer terug in Abilene.


Een dag relaxen en ik had mijn volgende verplichting. Oud en nieuw. Zoals iedereen weet gaat Nederland helemaal los tijdens oud en nieuw, ze zeggen dat Amerika hun wapens moeten weg doen maar soms heb ik het gevoel dat wij meer vuurkracht hebben een keer per jaar dan Amerika in het gehele jaar. Maar helaas zijn de Amerikanen niet zo feestelijk tijdens oud en nieuw als wij. Zo gingen we naar een familie, vrienden van me gastgezin en keken tv, speelden spelletjes en wachten we tot het 12 uur was, we openden appelsap met prik en schonken het in glazen, wensten elkaar gelukkig nieuwjaar, en we gingen daarna weer naar huis. Erg jammer dat ik niet ergens een prullenbak had kunnen opblazen maar zo zij het.


Dank u zeer voor het lezen van mijn blog, ik zal proberen fotos te uploaden maar moet even kijken wanneer ik heb zin heb. Fijne dag.

Reacties

Reacties

Mamsie

We hebben je hier met de feestdagen echt gemist!
Nieuwe kleren omdat je zoveel gesport hebt? Wow! En nu ben je al over de helft!

Dad

Leuk geschreven Luka. Met zeer veel plezier gelezen. Appelsap met prik op oudejaarsavond: spannender dan dat wordt het inderdaad niet voor een underaged in de US. Big, Bigger, Biggest is inderdaad wel een dingetje daar. Sterkte met alles en aftellen kan nu beginnen...? Cheers

Gabrie

Leuk bericht weer Luka. Ik zou je spierballen wel eens willen voelen?. Mag je wel drinken als je 18 bent?

Wilma Groot Wassink

Die kerstverlichting zou ik ook weleens willen zien!
En ik dacht dat er in Nederland al veel verlichting was !
Je hebt wel een leuke kerstvakantie gehad: veel gedaan.
Sta je nog met Santa Claus op de foto ?
Weer erg leuk om te lezen, Luka !!

Wim

Leuk verhaal Luka!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!